جرم گیری دندان
نوشته شده توسط : javaneh

جرم گیری دندان، اصطلاحی است که برای تمیز کردن و برطرف کردن زبری دندان با استفاده از دستگاه اولتراسونیک، به کار می­رود. بهترین دندانپزشکان در رشت پس از مصرف غذا، ماده سفید رنگی روی دندان­ها تشکیل شده که به آن پلاک دندان ( یا پلاک باکتریایی) گفته می شود. پلاک یک فیلم چسبنده و بیرنگ از باکتری است که به طور مداوم در بین خطوط روی دندان در حال تشکیل است. پلاک حاوی باکتری بوده و باعث ایجاد حفره و سوراخ در دندان و بیماری های لثه می شود. گاهی اوقات پلاک ایجاد شده، با مسواک زدن و نخ دندان از بین نرفته و رسوب می کند و شبیه سنگ آهکی می شود که به مینای دندان متصل شده و به زیر لثه نیز رسوب کند. در دهان همه افراد پلاک تولید می شود. زیرا باکتری ها در دهان به طور مداوم در حال تشکیل هستند. این باکتری ها برای رشد، از مواد غذایی و بزاق دهان تغذیه می کنند. بعد از خوردن غذا و پس از ۵ دقیقه، باکتری ها قند موجود در غذا را تجزیه کرده و از پلاک ها اسید آزاد شده و دندان ها را تحت تاثیر قرار می دهند. با آزاد شدن بیشتر اسید، مینای دندان از بین رفته و حفره ایجاد می شود. اگر پلاک خارج نشود، لثه را در اطراف دندان تحریک کرده و موجب آماس و التهاب آن شده و قرمزی، تورم و خونریزی لثه را موجب می شود. در نهایت پلاک ها موجب بیماری های دهان و دندان و از دست رفتن دندان می شوند.

 

اسیدی که در اثر پلاک ها در فضای دهان پخش می شود، در حدود ۶۰ دقیقه در محیط باقی می ماند. لذا پس از غذا خوردن باید در عرض ۳ دقیقه مسواک زد. پزشکان توصیه می­کنند در روز حداقل دوبار مسواک زده شود. جویدن آدامس بدون قند تا حدودی به پاک کردن دندان ها از پلاک کمک می کند. البته باید توجه داشت که حتما از آدامس های بدون قند استفاده شود. زیرا قند موجود در آدامس خود می تواند موجب پوسیدگی دندان ها شود.

حال جویدن آدامس چطور کمک به حذف پلاک ها می کند؟

جویدن آدامس موجب تحریک غدد بزاقی شده، بزاق ترشح شده و یون های بی کربنات  در محیط افزایش می یابند. در نتیجه PH محیط دهان افزایش یافته و قلیایی شده و اسید های موجود خنثی می شوند. از طرفی یون های کلسیم و سدیم موجود در بزاق افزایش می­یابند. در واقع آدامس سطوحی که مسواک به آنها دسترسی ندارد را پاک می­کند.

حال با همه اینها، باز هم پلاک هایی هستند که با جویدن آدامس و مسواک از بین نمی روند. راه حل خلاصی از این پلاک ها چیست؟ جرم گیری دندان

برخی افراد تصور می­کنند که جرم گیری دندان موجب از بین رفتن مینای دندان و یا  ایجاد آسیب و لق شدن دندان می شود.

چنانچه فرد داندان­های سالمی داشته باشد و به سلامت دهان و دندان خود اهمیت بدهد، بعد از جرم گیری دندان احساس لق شدن دندان ندارد. اما اگر فردی دچار بیماری های دهان و دندان باشد و به سلامت و بهداشت دندانهایش بی توجه باشد، بعد از عمل جرم گیری دندان ممکن است احساس کند دندانهایش لق شده. دلیل این امر این است که در طی زمان به دلیل انباشتگی پلاک ها و چسبیدن آن به دندان، فرد قبل از جرم گیری دندان متوجه لق بودن دندان نشده اما حالا که این رسوبات پاک شده، به وضوح متوجه لق شدن دندانش شده است. در واقع این رسوبات موجب از بین رفتن قسمتی از استخوان نگه دارنده دندان می شوند. البته همانطور که گفته شد، افرادی که دندانهایشان دچار آسیب جدی نیست، بعد از جرم گیری دندان مشکلی نداشته و از اینکه بوی بد دهانشان از بین رفته احساس رضایت و اعتماد به نفس بیشتری دارند.

https://drshamsdentist.com/%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

نکته مهم دیگر این است که افراد پس از جرم گیری دندان احساس کنند که دندانهایشان حساستر شده است. دلیل آن این است که قبل از جرم گیری تجمع پلاک ها مانند یک عایق عمل کرده و حس دندان کاهش می­یابد. بنابراین با حذف این رسوبات، دندان بیشتر از قبل تغییرات حرارتی محیط دهان را حس خواهد کرد.





:: بازدید از این مطلب : 285
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: